انواع لیفتراک

در تاریخ یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • مقالات

دسته بندی لیفتراک ها

تا صده گذشته لیفتراکها کاربردهای کمی داشته اند ولی امروزه در کل دنیا و در تمام عملیاتهای انبارداری مورد استفاده قرار می گیرند. اولین لیفتراکها به دلیل کمبود نیروی انسانی در طول جنگ جهانی اول توسعه یافتند. شرکتهایی مانند Clarck و Yale وTowne تجهیزاتی را جهت حمل وسایل ابداع کردند که در آنها از تراکتور بالابر قوی استفاده شده بود. Clarck پتانسیل موجود در بازار را برای خرید این دستگاهها دید و در سال 1918 شروع به فروش آنها کرد.

در اوایل دهه 1920 طراحی لیفتراک از یک تراکتور به صورت دستگاهی با تیرک بالابر عمودی تکامل یافت. توسعه لیفتراک با شروع جنگ جهانی دوم همراه بود و لیفتراک در جابجایی وسایل برای نظامیان نقش داشت. در این زمان بود که ابداع پالتهای چوبی،  نیاز به لیفتراک برای جابجایی وسایل را تثبیت کرد.

بعد از جنگ جهانی دوم ، توسعه لیفتراک   تحول زیادی یافت و در دهه 1950 لیفتراکهایی که با باتری کار می کردند و همچنین لیفتراکهای اختصاصی تر مانند ماشینهایی که به قسمتهای باریک دسترسی داشتند و توسط شرکت ریموند ساخته شده بودند ظهور یافتند. در دهه های 1960 و 70 پیشرفتهایی در کنترلهای الکترونیک باعث شد که لیفتراکها متنوع تر گردند چرا که شرکتها شروع به بکارگیری آنها در جهت کارایی برای انبار شدند.

امروزه لیفتراکها با گزینه های سوختی متعدد مانند گازوئیل ، دیزل ، باتری الکتریکی ، گاز طبیعی (CNG) و گاز مایع (LPG) کار می کنند .

اولین لیفتراک هیبریدی توسط میتسوبیشی توسعه یافته است که با دیزل و همچنین باتری یون لیتیوم کار می کند. این لیفتراک هیبریدی 39 درصد سوخت کمتری نسبت به مدلهای موجود مصرف می کند و دود دی اکسید کربن آن 6/14 درصد کمتر از مدلهایی است که توسط موتورهای احتراق داخلی کار می کنند .

 

دسته بندی لیفتراک ها

هفت دسته لیفتراک وجود دارد که بر اساس گزینه سوختی لیفتراک ها و کاربرد آنها می باشد. هر اپراتور لیفتراک باید گواهینامه کاربری مربوط به آن لیفتراک را داشته باشد.

دسته 1 – لیفتراک های دارای موتور الکتریکی

این لیفتراک ها ممکن است دارای تایرهای بالشتی و یا بادی باشند. لیفتراکهای دارای تایرهای بالشتی در فضای بسته و سطح صاف مورد استفاده قرار می گیرند. مدلهایی که دارای تایرهای بادی هستند را می توان در فضای باز و خشک مورد استفاده قرار داد. این لیفتراک ها با باتری های صنعتی کار میکند و از کنترلگرهای موتور ترازیستوری برای کنترل حرکت و بالابری استفاده می کنند. آنها عموما در کاربردهایی که کیفیت هوا باید مد نظر قرار گیرد مورد استفاده قرار می گیرند.

دسته 2- لیفتراک های دارای موتور الکتریکی و با کاربری برای جاهای باریک

این دسته از لیفتراک ها برای شرکتهایی است برای کاربرد لیفتراک در جاهای باریک توجه دارند. این امر باعث می شود که از حداکثر فضای ذخیره سازی استفاده گردد. در این خودروها ویژگیهای منحصربفردی توسعه یافته اند و برای به حداقل رساندن فضای اشغال شده توسط لیفتراک و بهبود سرعت و کارایی طراحی می شوند.

 

دسته 3- لیفتراک های دارای موتور الکتریکی و کنترل با دست

این دسته از لیفتراک ها توسط اپراتوری که در جلوی خودرو قرار دارد و بالابرنده را توسط اهرم چرخنده ای هدایت می کند ، کار می کنند . تمام کنترلها بر روی اهرم جاسازی شده اند و اهرم از سمتی به سمت دیگر حرکت می کند تا ماشین را بچرخاند. این خودروها با باتریهای صنعتی دارای ظرفیت پایینتر کار می کنند .   

 

دسته 4- لیفتراک های دارای موتور احتراقی داخلی – تایرهای بالشتی

این لیفتراک ها در فضای بسته با کف صاف و خشک برای انتقال بارهای پالتی به / از اسکله بارگیری مورد استفاده قرار می گیرند. لیفتراک های دارای تایر بالشتی نسبت به لیفتراکهای دارای تایرهای بادی در قسمت پایینتری به زمین قرار می گیرند واین امر باعث می شود که لیفتراکهای دارای تایر باشتی در کاربردهایی با فضای باز کم ، مفیدتر باشند.

 

دسته 5-  لیفتراک های دارای موتور احتراقی داخلی – تایرهای بادی

این لیفتراک ها بطور معمول در انبارها دیده می شوند. آنها را می توان هم در فضای بسته و هم در فضای باز برای هر کاربردی مورد استفاده قرار داد. به دلیل دامنه ظرفیتی بالایی که این دسته از لیفتراکها دارند می توان از آنها برای پالتهای باری کم وزن تا کانتینرهای 40 فوتی استفاده کرد.  این لیفتراکها می توانند با موتور احتراق داخلی دارای سوخت LPG ، گازوئیل ، دیزل و یا CNG کار کنند .

 

دسته 6- لیفتراک های دارای موتور الکتریکی و اختراق داخلی

این لیفتراک ها انواع مختلفی دارند و می توان از آنها در کاربردهای متعدد استفاده کرد. آنها می توانند به موتورهای احتراق داخلی برای کاربرد در فضای باز و موتور الکتریکی که با باتری کار می کند برای کاربرد در فضای بسته مجهز گردند.

 

دسته 7- لیفتراک های برای کاربرد در زمینهای ناهموار

این دسته از لیفتراک ها دارای تایرهای بزرگ فلوتاسیون ( شناور) برای استفاده در فضای باز و سطوح ناهموار می باشند. اینها اغلب در مکانهای ساخت و ساز و بالا بردن مصالح ساختمانی در موقعیتهای متعدد شغلی مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از لیفتراک ها همچنین در محلهای فروش مصالح ساختمانی و بازیافت اتومبیل بطور معمول استفاده می شوند. 




    کلمات کلیدی:  
  • لیفتراک، باتری، باطری