نحوه کار با لیفتراک

در تاریخ سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
  • مقالات

راندن لیفتراک متفاوت از راندن خودرو است.

لیفتراک چگونه کار می کند؟در اتومبیل یا کامیون چرخ های جلویی کار هدایت وسیله را انجام می دهند. در لیفتراک چرخ های هدایت در عقب قرار دارد. انتهای عقبی لیفتراک در دایره حول چرخ های جلویی می چرخد که از بار پشتیبانی می کند. کاربر باید بررسی کند که اتاق در قسمت عقب است که می چرخد زمانی که می پیچد. مکان می تواند توسط محل کار حفظ شود که به طور دائمی راهروها با خطوط نقاشی شده مشخص شده اند یا ترتیب قفسه های ذخیره که راهروهای مناسبی برای حرکت ایجاد می کند. راهروهای نشان گذاری شده در صورتی موثر خواهد بود که آن ها را با مواد ذخیره شده حفاظت کنیم آنگاه می توانیم به تدریج از فضایی که مورد نیاز خواهد بود تخطی کنیم.

لیفتراک زمانی که چرخ هدایت می چرخد به اندازه خودرو واکنش نشان می دهد. هدایت عقبی متوقف کردن لیفتراک بطور سریع را مشکل می کند و یا منحرف می کند اما کنترل آن هنوز حفظ می شود. این مهم است که با لیفتراک با سرعت نرانید یا در زوایای گرد بطور سریعی نپیچید.رانندگی با بار در سراشیبی می تواند منجر شود که بار و لیفتراک از کنترل خارج شود.

اگر با لیفتراک روی شیب رانندگی می کنید باید بار را در سمت سربالایی قرار دهید. از سویی دیگر، هیچ وزنی روی چرخ ها نیست که هدایت شود و می تواند کنترل را از دست بدهد. بار می تواند بیفتد یا باعث شود لیفتراک کج شود.

اغلب بار بزرگ در لیفتراک مانع از این می شود راننده روی یک سمت دید داشته باشد. ممکن است نیاز باشد تا مسافت های طولانی با بار به سمت عقب جابجا شوند (دنده عقب برای اکثر لیفتراک ها). احتیاط بیشتری را لحاظ کنید زمانی که با لیفتراک دنده عقب می روید.

ویژگی های ایمنی لیفتراک

توسعه پشتی روی شاخک ها جلوگیری می کند که بخشی از بار از سمت عقب به طرف کاربر بیفتد. این نیاز است موقعی که بارها بالا برده شوند و نوع بار این امکان را در اختیار قرار می دهد که همه یا بخشی از آن به عقب بیفتد در حالی که تحت شرایط مانند شتاب، توقف ناگهانی یا رانندگی روی سطوح ناهموار است.

حفاظ بالاسری از افتادن بار روی شاخک یا اجسام در قفسه های بالا روی کاربر جلوگیری می کند در حالی که بار بالا برده می شود. حفاظ برای تحمل اثر بار کامل طراحی نشده است. این می تواند در منحرف کردن بسته های کوچک موثر باشد. این لازم است که تمام لیفتراک ها می توانند برای بالابردن بار بالای کاربر به کار می روند مگر اینکه شرایطی مانند فضا این امکان را در اختیار قرار ندهد تا استفاده شوند.

نگهداری کاربر شما را در صندلی نگه می دارد اگر شی ضربه ای بزند یا اگر لیفتراک واژگون شود. از سال ۱۹۹۲، برسازندگان لیفتراک لازم شده است تا لیفتراک های جدید را با نگهدارنده های کاربر مانند کمربند ایمنی تجهیز شده باشند. بسیاری از سازندگان لیفتراک سیستم های نگهداری را ارائه داده اند که می توان روی لیفتراک های قدیمی تر نیز اجرا شوند.

لیفتراک چگونه کار می کند؟اگر لیفتراک دارد واژگون می شود ایمن ترخواهید بود اگر در صندلی بمانید، به صورت محکم و پایدار خود را نگه دارید در جهت مخالف افتادن تکیه دهید به جای اینکه تلاش کنید از آن بپرید. بسیاری از حوادث مرگبار موقعی که کاربر اقدام به پریدن می کند می افتد. موقعی که لیفتراک شروع به کج شدن می کند به آرامی حرکت خواهد کرد و کاربر را فریب می دهد که باور کند که زمان برای پریدن دارد. وقتی مرکز ثقل از خط چرخ می گذرد، لیفتراک بطور سریع چپ می شود. حفاظ بالاسری لیفتراک بطور سریع کاربری که دارد از آن می پرد را گیر انداخته و له می کند.

نبستن کمربند ایمنی می تواند منجر به این شود که کاربر از قفسه پشتیبانی در زمان واژگونی به بیرون پرتاب شود.

اگر لیفتراک نگهدارنده ای مانند کمربند ایمنی یا نوار بند مانندی دارد باید از آن استفاده کنید.

چگونه لیفتراک ها بطور ایمن حرکت می کنند و بارهای سنگین را بالا می برند.

لیفتراک ها بر اساس مفهوم الاکلنگ کار می کند. بار روی میله (شاخک ها) توسط پایه (چرخ های جلویی) پشتیبانی می شود که توسط وزنی روی انتهای دیگر میله متعادل کننده است (بدنه لیفتراک و وزنه متعادل کننده که در آن ایجاد شده است).

هر جا که لیفتراک بار را جابجا خواهد کرد یا به سمت جلو حرکت خواهد کرد می تواند توسط مقایسه لحظه ای هر کدام مقایسه شود.

معادلات لحظه ای فاصله از اهرم تا مرکز ثقل ( نقطه ای که وزن قرار گرفته است) که وزن را متقارن می کند.

مثال: عرض بار ۳۶که بطور مساوی توزیع روی شاخک ها مرکز ثقلی دارد که ۱۸ روی سطح شاخک است. اگر وزن بار ۴۰۰۰ پوند باشد پس لحظه ای بار (۱۸×۴۰۰۰پوند)= ۷۲۰۰۰ اینچ پوند است. اگر بطور لحظه ای لیفتراک بزرگتر از آن یا مساوی ۷۲۰۰۰ اینچ پوند باشد پس لیفتراک بطور ایمن بار را جابجا خواهد کرد.

لیفتراک ها لوح ظرفیتی دارند که می گوید کاربر چه میزان بار را بطور ایمن بلند می کند. اگر لوح بگوید که ظرفیت ۳۰۰۰۰ پوند یا کمتر از ظرفیت است ظرفیت برای بار در مرکز ثقل در مرکز ثقل ۲۴ اینچ از سطح شاخک است. اگر ظرفیت لیفتراک بیشتر از ۳۰۰۰۰ پوند نسبت به اتیکت باشد تا جایی که بار در مرکز ثقل ۳۶ یا ۴۸ اینچی است چون لفیتراک های بزرگتر بارهای بزرگتر را بطور فیزیکی بالا می برند.

با استفاده از مثال و لوح ظرفیت در بالا، لیفتراک در ۵۰۰۰ پوند قرار می گیرد که ایمنی بالابر بار به صورت لحظه ای تا (۲۴ اینچ×۵۰۰۰پوند)= ۱۲۰۰۰۰ پوند اینچ است. در این مورد بار باید ایمن باشد تا بالا برده شود.

لیفتراک لحظه ای = (۲۴اینچ ×۵۰۰۰ پوند)= ۱۲۰۰۰۰ اینچ پوند

بار لحظه ای = (۱۸ اینچ × ۴۰۰۰ پوند) = ۷۲۰۰۰ اینچ پوند

بار برای بالابری ایمن است چون بار لحظه ای کمتر از لیفتراک لحظه ای است.

به هر حال اگر بار ۴۰۰۰ پوند بود عرض ۶۶ اینچ بود، بار لحظه ای (۳۳ اینچ×۴۰۰۰پوند)= ۱۳۲۰۰۰ اینچ پوند خواهد بود که می تواند بسیار بیشتر از لیفتراک لحظه ای باشد. لیفتراک به سمت جلو متمایل خواهد شد.

موقعی که باری را بالا برده شود این احتمال برای لیفتراک وجود دارد که به یک سمت بیفتد. کاربر باید به مرکز ثقل لیفتراک و بار باهم توجه کند. این مرکز ترکیبی ثقل موقعی که بار حرکت داده می شود تغییر می کند و همچنین موقعی که لیفتراک روی سطوحی که ناهموار و شیب دار است جابجا می شود.

لیفتراک ها مثلث پایداری دارند. اضلاع مثلث در توصیف توسط مرکز چرخ جلویی و مرکز چرخ عقبی یا در مرکز محور اگر دو چرخ عقبی دارد. خط عمودی که از مرکز ثقل ترکیب وسیله بار زیاد می شود باید درون مثلث پایداری قرار بگیرد تا اینکه از یک ور شدن به سمت جلو تا از یک وری شدن یا افتادن بار پیشگیری کند.

مرکز ثقل ترکیب لیفتراک بار می تواند به سمت خارج از مثلث پایداری حرکت کند اگر:

بار با نوک شاخک ها برداشته شده باشد.

بار به سمت جلو خم شده باشد.

بار خیلی به سمت عقب خم شده باشد موقعی که برداشته می شود.

بار عریض است و یا

حرکت لیفتراک باعث می شود مرکز ثقلی جابجا شود.

نوع عمل

حرکت مرکز ثقل

خم شدن بار به سمت جلو

به طرف محور جلویی

بالابردن بار در حالی که به طرفی خم شده باشد

رانندگی روی شیب با بار به سمت پایین

توقف حرکت روبه جلو یا شتاب بخشیدن به سمت عقب

خم شدن بار به عقب

حرکت به سمت محور عقب

بالابردن بار در حالی که به سمت عقب خم شده باشد

رانندگی روی شیب با بار به سمت بالا

با شتاب به جلو رفتن یا توقف در زمانی که به سمت ععقب جابجایی انجام می شود.

رانندگی در عرض سطح شیب دار به سمت پایینی مثلث

رانندگی در عرض سطح ناهموار یا سخت

به سمت شیار یا سمت کوچک مثلث چرخش

به سمتی که الان در مسیر اصلی حرکت خم می شود

این لیست رویه هایی را به کاربر نشان می دهد که خطر واژگونی، برخورد یا خسارت ناشی از جاده را کاهش دهد

برای اینکه از افتادن لیفتراک به سمت جلو پیشگیری شود مسیرهای افتادن یا سقوط جاده:

مطمئن شوید که جاده پایدار و ایمن است که روی شاخک مرتب شده است.

شاخک ها را به سمت جلو خم نکنید به جز زمانی که باری را برداشته یا می گذارید.

به سمت عقب بار را فقط به اندازه ای خم کنید تا بار پایدار شود.

بار را پایین نگه دارید بالای پیاده رو با شاخک هایی که به سمت عقب حرکت می کند موقعی که خم می شود.

در صورت امکان راه آهن مورب قرار دهید.

مستقیما وارد آسانسور کنید.

بار را در سربالایی حفظ کنید زمانی که به سمت بالا یا پایین روی شیب هست.

در سرعتی که ممکن می کند که بطور ایمن در مثلث پایداری توقف نمایید حرکت کنید.

روی سطوح مرطوب یا شیب دار آهسته برانید.

زمان گردش آهسته برانید.

از رانندگی روی اجسام نرم یا سطوحی با سوراخ و شیار جلوگیری کنید.




    کلمات کلیدی:  
  • محصولات، ليفتراک، سام، دوو، دوسان، تجهيزات، مشخصات،انبار، مقالات، آذران، ماشین