باتری لیفتراک | باطری لیفتراک

در تاریخ سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶
  • مقالات

باتری های لیفتراک باتری های صنعتی مخصوص کارهای سنگین هستند که گاهی اوقات باتری های کششی نیز نامیده میشوند که معمولا از سلولهای اسیدی سربی 2 ولت با میزان جریان دهی و آمپراژ بالا ساخته میشوند. جهت استفاده در لیفتراک با توجه به ولتاژ کاری دستگاه مورد نظر، سلول های 2 ولتی به گونه ای استفاده میشوند که ولتاژ نهایی 12 ولت، 36 ولت، 48 ولت یا 72 ولت را تامین نمایند. بعضی از لیفت تراک ها چندین باطری اسیدی سربی رایج سنتی مانند 4D ، 8D یا حتی باتری دیپ سایکل (deep cycle) - باتری هایی که به طور معمول بسیار بیشتر از باتری های معمولی عمر دارند و حتی عمر آنها به صورت میانگین به 15 سال نیز میرسد - استفاده میکنند.

با توجه به ساختار باتری های لیفتراک که ویژگی های خاصی دارند و با باتری های عادی (کوچکتر) متفاوت هستند. طول عمر باتری های اسیدی سربی مستقیما وابسته به ضخامت صفحه های مثبت داخل باتری دارد. باتری های دارای صفحات ضخیم تر دارای طول عمر بیشتری هستند به همین دلیل باتری های 6 ولتی با ضخامت صفحات بیشتر نسبت به باتری های 12 ولتی با آمپراژ یکسان سول عمر بیشتری دارند. 

صفحات باتری خودرو حدود 0.04 اینچ است در حالی که ضخامت صفحات باتری های لیفتراک معمولا حدود 0.25 اینچ یا بیشتر هستند که از مواد سربی آنتیمونی برای ساخت آنها استفاده شده است. این ماده عمر صفحه را افزایش میدهد اما باعث افزایش میزان اتلاف آب و گازدار شدن میشود. بنابراین حفظ و نگه داری مناسب برای افزایش طول عمر باتری الزامی است. هرگز نباید اجازه دهید سطح آب از صفحات باتری پایین تر بیاید چون به سرعت واکنش سولفات اتفاق میافتد که باعث کاهش ظرفیت باتری و در نهایت باعث کاهش عمر آن میشود. 

توصیه میشود باتری های اسیدی سربی 250 آمپر و ضعیفتر در سطح 1C شارژ شود که در حقیقت 10% ظرفیت باتری است که این مشخصه بر روی برخی از باطری ها درج گردیده است. برای مثال 1C از  یک باتری 100 آمپری با سرعت 0.1 * 100 = 10 آمپر شارژ میشود. شارژرهای باتری های لیفت تراک اکثرا در رنج 14C تا 20C دسته بندی میشوند یا از 14% تا 20% از ظرفیت باتری.

خیلی مهم است که شما روش شارژ کردن باتری تان را بدانید اگر شما شارژر موجود را درست انتخاب نکنید ممکن است به باتری شما آسیب برسد. شما میتوانید شارژر بزرگتری انتخاب کنید البته با قبول ریسک آورشارژ (overcharge) و کاهش عمر آن. همچنین میتوانید شارژر کوچکتر با ظرفیت پایین تری انتخاب نمایید که البته این کار نیز معایبی چون کمتر شارژ شدن و عدم استفاده از تمام ظرفیت باطری را به همراه دارد و البته شارژر فشار بیش از حدی را متحمل شده و امکان آسیب دیدگی دارد. سلول های باتری لیفتراک و برخی باطری های UPS که از نوع سلول های 2 ولت هستند بلندتر از باتری های اسیدی سربی معمولی هستند و الکترولیت های آنها به گونه ای طبقه بندی شده اند که در هر قسمت غلظت اسید در آنها متفاوت است. شارژری که به صورت مناسب و متناسب انتخاب شده باشد در طی پروژه شارژ باعث میشود که نه به باتری شما فشار وارد گردد و نه خود شارژر متحمل فشار بیش از حد گردد. به خاطر داشته باشید که هزینه باتری لیفت تراک بسیار بیشتر از شارژر های مربوطه است.

بیشتر باطری های لیفتراک برای 1500 بار شارژ یا بیشتر طراحی شده اند. یک چرخه شارژ باتری پس از استفاده 80% از ظرفیت باتری تعریف شده است. یک چرخه کامل تخلیه شارژ در هر روز یا 5 روز در هفته باعث میشود باتری شما 5 سال عمر داشته باشد. باتری های لیفتراک که به این میزان استفاده نمیشوند اگر به درستی شارژ شوند میتوانند بیشتر از 15 سال عمر کنند. باتری های لیفتراک مورد استفاده در سیستم های خورشیدی یا کاربرد های مشابه تقریبا عمری برابر با 25 سال دارند. در حالی که برخی توصیه میکنن باید منتظر بود تا باتری لیفت تراک قبل از شارژ شدن 80% تخلیه شود اما عده ای معتقدند هرچه باطری بیشتر تخلیه گردد عمر بیشتری خواهد داشت. این بحث بیشتر در شارژر هایی مطرح است که از میکرو پروسسور (microprocessor) استفاده میکنند.

باتری های لیفتراک هرگز نباید کاملا تخلیه شوند. (اساسا لیفتراک حرکت نخواهد کرد) آنها باید زمانی شارژ شوند که 20% از شارژ در باتری وجود دارد. تخلیه کامل باطری میتواند به خود باتری یا اجزای الکریکی لیفت تراک از جمله موتور آسیب برساند. برخی از شارژر ها قبل از ورود به چرخه شارژ به ولتاژ خاصی نیازمند هستند. (مطمئن شوید به یک باتری وصل شده اند) و یک تخلیه کامل ممکن است ولتاژ باتری را به زیر این محدوده کاهش دهد. پس آن موقع شارژر کار نمیکند و به سرویس نیاز خواهد داشت. باتری ممکن است از این به بعد شارژ کامل نشود و به خاطر این مشکل سولفاته شود. تخلیه باتری اسیدی سربیک یک عملکرد یکنواخت نیست و از ولتاژ کامل تا 0 ولت متغیر است. برای گذاشتن باتری در حالت شارژ در شرایط سالم و کامل باطری اسیدی سربی 12 ولتی به 12.7 الی 12.8 ولت نیازمند است. باتری های با راندمان بالا به ولتاژ بالاتری نیز نیازمندند. در صورتی که شارژر شما 11.9 ولتی باشد باطری 12 ولتی پس از مدتی دشارژ خواهد گردید. 

 




    کلمات کلیدی:  
  • باطری، باتری، لیفتراک، لیفت تراک، باتری لیفتراک، شارژر، شارژ، شارژ باتری، شارژر باتری